Unity3D – Základy C# – [1]

Proč dát přednost C# před UnityScript ?

V úvodu tohoto článku se podíváme na základní důvody proč dát přednost programování v C#. Řekneme si jen pár základních důvodů, které by vám mohli trošku pomoct v rozhodování se mezi těmito dvěma jazyky.

  • Většina dokumentace, tutoriálů a návodů jde vyhledat pouze C#.
  • C# je jazyk vyvíjený Microsoftem. Oproti tomu UnityScript je vytvořený pouze pro prostředí Unity. Takže proč se učit jazyk specifický pouze pro Unity, když se můžeme naučit jazyk C# a aplikovat tento jazyk ve více směrech nebo projektech.
  • Pokud se naučíte C# tak v jisté míře porozumíte i UnityScriptu.
  • Všechny soubory ve složce Unity projektu, které nejsou napsané v UnityScriptu jsou přístupné bez toho, aniž by byly přiřazeny k GameObjectu.
  • Pokud budete poprvé vytvářet StateMachine, je daleko snazší ho vytvořit v C#. Ne že by to nešlo v UnityScriptu ale dáte si s tím podstatně větší práci, jelikož každý soubor UnityScriptu musí být přiřazen k GameObjectu aby fungoval a byl přístupný pro ostatní scripty.

Je to pouze můj názor, nikomu ho nechci nutit, určitě se mezi vámi najde někdo, kdo preferuje a upřednostňuje kódění v UnityScriptu. Když tak mi nechte dole v komentářích vzkaz, jaký na to máte názor a jakou cestou jste se vydali.

Jak vytvořit soubor v C#

Zatím je brzy abychom se učili jednotlivé techniky programování, nejdřív si proto vysvětlíme jak vytvořit takový soubor v Unity a kam vlastně psát jednitlivé kusy kódu. Existuje hned několik možností jak vytvořit script:

  • V horním navigačním menu klikneme na záložku Assets – Create – C# Script
  • V záložce Project máme Create – C# Script
  • V záložce Project pravým kliknutím kdekoliv do prostoru okna Create – C# Script

Jdeme na to!

V první řadě si vytvoříme projekt a složku, ve které si uchováme všechny scripty potřebné pro náš projekt:

  1. Vytvoříme si nový Unity projekt a pojmenujeme jej např. UnityCesky
  2. Pravým kliknutím na záložku Project vytvoříme složku s názvem Zdroj
  3. Pravým kliknutím na složku Zdroj vytvoříme podsložku s názvem Scripty
  4. Ve složce Scripty vytvoříme C# script
  5. Tento script přejmenujeme z defaultního názvu NewBehaviourScript na TestovaciScript.

Projekt-Testovaci skript
Gratuluji, právě jste vytvořili váš první script. Obsah můžete zobrazit defaultně v externím MonoDevelop editoru, který je součástí Unity. Externím proto, že jde o oddělenou aplikaci, která se při editaci našeho C# scriptu bude okamžitě synchronizovat s Unity a provedené změny se okamžitě projeví v našem projektu.

Otevření scriptu v MonoDevelop editoru

Každý skript lze otevřít v projektové záložce dvojklikem. Začne se vám ihned potom otevírat prostředí editoru.

using UnityEngine;
using System.Collections;

public class TestovaciScript : MonoBehaviour {

// Use this for initialization
void Start () {
}

// Update is called once per frame
void Update () {
}
}

Všimněte si 4. řádku zdrojového kódu. Třída TestovaciScript je musí být stejná jako v názvu souboru, který jsme vytvořili. Proto bylo důležité ihned po vytvoření přejmenovat Script (viz. Krok 5). Nejspíš ještě nevíte co to „Třída“ znamená, bližší informace si řekneme v dalším díle našeho seriálu. Pokud vám něco nebylo jasné nebo v něčem tápete, nebojte se zeptat v komentářích dole pod článkem.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *