Dungeon: díl 1 – základ dungeonu

Dobrý den, vítejte u tutoriálu na herní engine Unity 3D. V této sérii bych rád vytvořil dungeon s pastmi a hádankami.

Založíme si nový projekt a inportujeme Standart assets
pic_001
Vytvoříme si podlahu našeho dungeonu. V GameObject->3D Object vybereme Plane. Vytvoří se nám jednostranná plocha. Mohli bychom použít i Cube, ale je to zbytečné.
pic_002
Dále budeme potřebovat texturu podlahy, můžeme stáhnout nějakou z assets store nebo z internetu. Druhá možnost má výhodu v mnohem větším výběru, jen je nutné dát pozor na licenci pokud chcete hru někde publikovat. Pokud texturu stahujeme z internetu, zkopírujeme jí poté do složky s vaší hrou/assets/textures (poslední složku budete muset vytvořit). Dále si v unity vytvoříme složku pro materiály a v ní materiál pro podlahu.
pic_003
klikneme na materiál podlahy a vpravo v nastavení na čtvereček u položky Albedo přetáhneme texturu nebo pomocí malého kolečka otevřeme okno se všemi texturami v projektu. Můžeme upravit další parametry materiálu aby vypadal více jako kamenná podlaha.
pic_004
Nyní si vytvoříme obvodové zdi. V GameObject->3D object vybereme Cube a upravíme velikost a rozměry. Pomocí ctrl+D 3x zduplikujeme a přesuneme na požadovaná místa. Abychom neměli v objektech zmatek, vytvoříme si prázdné GameObjecty map a walls do kterých přesuneme zdi a podlahu.
pic_005
Budeme potřebovat materiál zdí, ten uděláme stejně jako materiál podlahy a přetáhneme ho na všechny zdi (doporučuji tento krok udělat už teď dokud jsou zdi jen 4). Také budeme potřebovat strukturu dungeonu. Mě se osvědčil www.mazegenerator.net. Necháme si vygenerovat bludiště 10×10, stáhneme ho ve formátu png do složky textures a přetáhneme na podlahu. Tím se nám na podlaze objevil půdorys našeho dungeonu.
pic_006pic_007
Zduplikujeme jednu z obvodových zdí, upravíme scale a přesuneme na správné místo.
Nyní přidáme hráče. Smažeme hlavní kameru a ze složky Assets/Characters/FirtsPersonCharacter/Prefabs přetáhneme FPSController do scény. Upravíme velikost dungeonu aby odpovídala měřítku hráče úpravou scale objektu map.
pic_008
Když hru spustíme a zkusíme chodit po dungeonu, zjistíme že pokud jdeme podél stěny, kamera nám prochází texturou. To můžeme jednoduše ošetřit zvětšením collideru hráče.
pic_009pic_010
Jelikož dungeon by mělo být temné zatuchlé sklepení, přidáme strop a odstraníme světlo. Vytvoříme si plane, v hierarchii ho přesuneme pod map a změníme jeho rozměry a velikost tak aby tvořil strop dungeonu. Stáhneme si texturu stropu, vytvoříme z ní materiál a přetáhneme na plane.
pic_011
Nakonec plane otočíme o 180 stupňů v ose X nebo Z aby byla textura zespodu. Nyní odstraníme světlo a vytvoříme pochodně které budou dungeon osvětlovat. Otevřeme si Window->Assets store, stáhneme model pochodně a rozmístíme po scéně. Bohužel u mé pochodně nefungovaly particles ani jsem nenašel žádné jiné které by se hodily, proto si později ukážeme jak si udělat vlastní.
pic_012
Nakonec ještě upravíme ambient lighting. Ve Windows->Lighting, v záložce Scene, upravíme ambient color na požadovanou tmavost a barvu a v reflection source zvolíme custom.
Tím jsme docílili tmavého dungeonu. To je pro dnešek všechno, v příštím díle se podíváme na tvorbu normálových map čímž dodáme zdím, podlaze a stropu plasticitu a také na tvorbu particlů pro pochodně
pic_013pic_014

4 thoughts on “Dungeon: díl 1 – základ dungeonu

  1. Obrázky jsou příliš malé, nejsou zvětšit, nejdou dokonce ani přiblížit kolečkem myši. Takže tutoriál je bohužel docela nepoužitelný.

    1. Chytrý člověk si snad poradí. Ty obrázky jsou dost velké, Okopíruj si adresu hod vedle do další ho okna a zoomuj kolečkem ne. Jako s tímhle přístupem se uč v unity tam se setkáš s mnohem těžšími věcmi než si zvětšit obrázky 😀
      A to píše skutečnej vývojář, který dělá v unity od 2009, kdy bylo ještě unity 2.6

  2. Super tutoriál. Dúfam sa aj táto séria rozbehne 🙂 Len, prosím ťa, nabudúce daj väčšie obrázky. Ako na mobile to vidno dobre, ale na PC sú malé a po priblížení malé rozlíšenie. Ak je tento problém len u mňa tak sorry 😀

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *